Az országban elsőként digitális művészeti oktatást indítottunk a Diákszempont tanulóinak, megteremtve ezzel a jövő 3D programozóinak és tervezőinek középiskolai oktatását. A programmal azt szeretnénk elérni, hogy a gimnáziumi oktatásunk során olyan ismereteket és tudást is átadjunk, ami egyrészt megalapozza a későbbi felsőoktatásban elérhető eredményeket, de ugyanakkor azonnali munkalehetőséget is teremthet egy olyan valós munkaterületen, ahová jelenleg nagyon sok fiatal szeretne bekerülni. Minden tekintetben a valós piaci igényeknek megfelelő oktatást szeretnénk kialakítani, ehhez a szegmens egyik kiemelkedő szereplőjét, az Arworks Kft. választottuk partnerünknek, így akár annak is fennáll a lehetősége, hogy a végzett tanulók a cég projektjeiben is részt vehessenek.
További célunk, hogy a diákok megszeressék a 3D modellezést, és meglássák benne a fantasztikus lehetőséget, amiben ki tudják élni kreativitásukat. Az órákon első sorban technikai dolgokat tanulunk, hogyan kell használni egyes programokat, hogy minél alaposabban megismerjék őket, és otthonosan mozogjanak bennük. A tanulók szabadon alkothatnak, de vannak jól meghatározott feladatok is, például egy épület modelljét kell minél pontosabban lemásolniuk. Nagyon sok olyan munka van, ahol 3D modellezésben való jártasság nagy előnyt jelent: ilyen a játékipar, a filmipar vagy az építészet. Gyakorlatilag észre sem vesszük, de az élet minden területén jelen vannak a 3D modellek. Továbbtanulásnál hatalmas előnyt jelenthet a diákoknak az, hogy ők jártasak ebben a technológiában.
Természetesen itt sem mindenki ugyanabban az ütemben halad. Heti három tanóra mellett rengeteg otthoni munka, házi feladat vagy több héten át tartó projektek várnak a hallgatókra.
Az eddigi tapasztalatokról kérdezem az Arworks Kft munkatársát, Zsoldi Katát, aki iskolánkban a 3D modellezést tanítja.
– Van pár nagyon kiemelkedő tanuló a csoportban, akik beadandóról beadandóra lenyűgöznek, mindig meglepnek. Mindenki másban erős, van aki inkább karaktert tervez, van aki épületet. Én elégedett vagyok velük, mert jól elsajátítják a programot, jól haladnak, jól veszik az akadályokat. Van, akit inkább a számítástechnikai oldal fog meg, valószínű, hogy ő appfejlesztéssel fog majd foglalkozni. Az órák jó hangulatban telnek, próbálok közvetlen lenni, nyitott vagyok a kérdéseikre. Egyenként is foglalkozok mindenkivel, különösen, ha megakadnak. A gyerekek sokat fejlődtek, és teljes mértékben tartják a tervezett tanrendet.
Milyen programokat tanulnak meg kezelni?
– Decemberig a Vectaryvel vezettük be őket a 3D tervezés világába, most váltottunk a Blenderre, ami már a legnagyobb programok színvonalát közelíti meg, de barátságosabb a kezelőfelülete. A most induló játékstúdiók is ezt használják, ezért döntöttünk mellette. Ezen felül megismerkednek a Photoshopban és az animációban rejlő lehetőségekben is.
Mennyire kapnak kézzelfogható és pénzre váltható tudást a diákok?
– Szerintem potenciális esélyük van, hogy legalább 80%-uk később a szakmában tudjon elhelyezkedni. Simán lehetségesnek tartom, hogy akár a suli elvégzése után bevonjuk majd őket a cég modellezési projektjeibe. Vannak olyanok, akik már most teljesen mértékben használható modelleket terveznek, szóval a tudásukkal is el fognak tudni helyezkedni, de ha továbbtanulnak, akkor nagyon profik lesznek a területen, szakértelmükkel messze az élen járnak majd. Érdekes látni, hogy egyesek egy modell másolásában, mások a kreatív tervezésben jobbak. Van, aki olyan remek épületeket tervez, mintha építész csinálta volna, de más témában nem annyira lelkes. Az a jó ebben a szakmában, hogy az egyes kreatív területek külön-külön is keresettek; ha valaki csak épületet csinál, akkor érdemes ebben folytatni a tanulmányait, de aki, mondjuk, karaktereket tervez, az a játékfejlesztésben lehet nagyon sikeres.