Értékelési Rendszerünk

Értékelési rendszerünk

ÉRTÉKELÉSI KISOKOS – A DIÁKSZEMPONT ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM ÉRTÉKELÉSI RENDSZERÉNEK ÖSSZEFOGLALÓJA

Az iskolai értékelés fontossága vitathatatlan, a világos visszajelző rendszer biztonságot, kiszámíthatóságot ad az abban résztvevőknek (tanároknak, szülőknek, gyerekeknek).

Szervezeti, nagyvállalati környezetben, az ún. tanuló szervezetekben a rendszergondolkodás nélkülözhetetlen jellegzetesség.
Az innovációt tehát nem az jelenti, hogy egy eddig nem létező, teljesen új koncepciót dolgoztunk ki, hanem az, hogy a már létező koncepciót újfajta környezetben, nevezetesen iskolai kontextusban alkalmazzuk.

A rendszergondolkodás lényegeként az oktatás szereplőinek szükséges a munkaerőpiac szereplőivel folytatott kommunikációja, hisz a nevelés célja az – Szent-Györgyi Albert gondolatát idézve –, hogy a gyermek az iskolából kikerülve el tudja dönteni, mivel szeretne foglalkozni, merre szeretne tovább haladni. Ez szükséges ahhoz, hogy a társadalom boldog, elégedett tagjává tudjon válni.

Ráadásul a fejlett piaci környezetben számos olyan hasznos és innovatív módszer létezik, amelyeket az iskolai környezetbe is integrálhatjuk.

Fontosnak érezzük, hogy az értékeléshez világos szempontrendszert adjunk, segítsük, irányítsuk a diákokat abban, hogy hogyan használják a rendszer adta lehetőségeket, éljenek az önszabályozás lehetőségével, ne pedig visszaéljenek azzal, hogy nem minden esetben van azonnali (osztályzatban mérhető) értéke a munkájuknak.

EXTRA feladatok/EXTRA pontok:

  • Extra feladatot nem minden időszakban kell adni, a gyerekek is adhatnak be maguktól kitalált extra munkát, amit előzetesen egyeztetnek a szaktanárral. 

  • Az extra munka nem írhatja felül a kötelező feladatokat, akkor értékelhető, ha a kötelező feladatok elkészültek. 

  • Az extra feladat ténylegesen növeli az összesen megszerezhető pontszámot

  • Akkor jó az extra feladat, ha hagy a gyereknek saját mozgásteret: pl. egyéni feladatötlet megvalósítása, többféle feladattípusból való választás lehetősége, kreatív feladatmegoldás lehetősége.

FONTOS!

A pontozásos értékelés mellett a Diákszempont Iskolában nagy hangsúly van a szöveges visszajelzéseken is, valamint az ezt követő személyes visszajelzéseken, amiket konzultáció formákában hirdetünk minden ősszel, illetve a tavaszi időszakban. A konzultációkra a szülőket a gyerekekkel együtt várjuk!

A DSzP helyi értékelési gyakorlata:

  • Értékelési időszakokat rögzítünk a Teams felületén, alsóban a Hashtagschool felületén. (Osztályzattal történő értékelés, illetve az értékelési rendszer működése a 2. évfolyam 2. félévétől kezdődik.) 
  • Az értékelési felületeket felső tagozattól kezdve a gyerekeknek kell követniük, pontjaik alakulásával nekik kell tisztában lenniük. 
  • Az értékelési időszakok 4-8 hét között mozognak (Az értékelési időszak hossza a tantárgyi óraszámmal van összehangolva) 
  • Egy-egy értékelési időszak a különböző tárgyak esetében különböző maximum pontot ér, ebben nincs egységesség. 
  • Különböző tevékenységeket értékelünk: házi feladat, számonkérés, beadandó feladatok, órai munka, órai aktivitás. 
  • A különböző feladatok aránya viszont egységes: a számonkérés max. 50%, az egyéb feladatok adják másik 50%-ot. 
  • A diákoknak tisztában kell lenniük azzal, hogy az egyes feladatok hány pontot érnek. Ennek érdekében a szaktanároknak egyértelműen jelezniük kell a gyerekeknek, ha egy feladat, órai aktivitás stb. pontot ér. 
  • A diákoknak tisztában kell lenniük azzal, hogy miképp tudják és meddig tudják a feladatokat pótolni. A pótlás a gyerekek önálló feladata, mint ahogy az is, hogy a pótlás módjáról az adott szaktanároknál informálódjanak. 
  • A szaktanár feladata, hogy a szerzett pontokat a megfelelő digitális felületen folyamatosan rögzítse, ezzel megadva a lehetőséget arra, hogy a tanulók folyamatosan tudják követni a pontjaik alakulását. 
  • Az értékelési időszak végén a kisebb óraszámú tantárgyak (pl. természettudományos tárgyak) esetében duplán kerül be a szerzett jegy a KRÉTÁ-ba. 
  • Közvetlen osztályzatot kizárólag a szakaszvizsga teljesítményekre lehet adni, ezek a jegyek 200%-ban számítanak be a tanév végi osztályzatba. 
  • A szerzett pontok az értékelési időszak végén 1 db osztályzatot érnek (kivéve a kisebb óraszámú tantárgyak, lásd: fentebb) 
  • Az osztályzatok százalékos határa is egységes:
    elégséges: 40%
    közepes: 55%
    jó: 70%
    jeles: 85% 

Mely tantárgyakat pontozzuk és melyeket nem?

  • Minden közismereti tárgyat 2. osztály tavaszi félévétől. 

  • A digitális kultúra tárgyat alsó tagozaton nem, de felső tagozattól kezdve pontozzuk. 

  • A készségtárgyakat nem pontozzuk (ezekre havi jegyet szerezhetnek a gyerekek.)

A gyermekek önállóságát és látásmódját fejlesztjük

Nálunk minden gyerek aranyos, fontos és ügyes, függetlenül attól, hogy egy adott tantárgyból éppen milyen teljesítményt nyújt.