Értékelési Rendszerünk
Értékelési rendszerünk
ÉRTÉKELÉSI KISOKOS – A DIÁKSZEMPONT ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM ÉRTÉKELÉSI RENDSZERÉNEK ÖSSZEFOGLALÓJA
Az iskolai értékelés fontossága vitathatatlan, a világos visszajelző rendszer biztonságot, kiszámíthatóságot ad az abban résztvevőknek (tanároknak, szülőknek, gyerekeknek).
Szervezeti, nagyvállalati környezetben, az ún. tanuló szervezetekben a rendszergondolkodás nélkülözhetetlen jellegzetesség.
Az innovációt tehát nem az jelenti, hogy egy eddig nem létező, teljesen új koncepciót dolgoztunk ki, hanem az, hogy a már létező koncepciót újfajta környezetben, nevezetesen iskolai kontextusban alkalmazzuk.
A rendszergondolkodás lényegeként az oktatás szereplőinek szükséges a munkaerőpiac szereplőivel folytatott kommunikációja, hisz a nevelés célja az – Szent-Györgyi Albert gondolatát idézve –, hogy a gyermek az iskolából kikerülve el tudja dönteni, mivel szeretne foglalkozni, merre szeretne tovább haladni. Ez szükséges ahhoz, hogy a társadalom boldog, elégedett tagjává tudjon válni.
Ráadásul a fejlett piaci környezetben számos olyan hasznos és innovatív módszer létezik, amelyeket az iskolai környezetbe is integrálhatjuk.
Fontosnak érezzük, hogy az értékeléshez világos szempontrendszert adjunk, segítsük, irányítsuk a diákokat abban, hogy hogyan használják a rendszer adta lehetőségeket, éljenek az önszabályozás lehetőségével, ne pedig visszaéljenek azzal, hogy nem minden esetben van azonnali (osztályzatban mérhető) értéke a munkájuknak.
EXTRA feladatok/EXTRA pontok:
- Extra feladatot nem minden időszakban kell adni, a gyerekek is adhatnak be maguktól kitalált extra munkát, amit előzetesen egyeztetnek a szaktanárral.
- Az extra munka nem írhatja felül a kötelező feladatokat, akkor értékelhető, ha a kötelező feladatok elkészültek.
- Az extra feladat ténylegesen növeli az összesen megszerezhető pontszámot.
- Akkor jó az extra feladat, ha hagy a gyereknek saját mozgásteret: pl. egyéni feladatötlet megvalósítása, többféle feladattípusból való választás lehetősége, kreatív feladatmegoldás lehetősége.
FONTOS!
A pontozásos értékelés mellett a Diákszempont Iskolában nagy hangsúly van a szöveges visszajelzéseken is, valamint az ezt követő személyes visszajelzéseken, amiket konzultáció formákában hirdetünk minden ősszel, illetve a tavaszi időszakban. A konzultációkra a szülőket a gyerekekkel együtt várjuk!
A DSzP helyi értékelési gyakorlata:
- Értékelési időszakokat rögzítünk a Teams felületén, alsóban a Hashtagschool felületén. (Osztályzattal történő értékelés, illetve az értékelési rendszer működése a 2. évfolyam 2. félévétől kezdődik.)
- Az értékelési felületeket felső tagozattól kezdve a gyerekeknek kell követniük, pontjaik alakulásával nekik kell tisztában lenniük.
- Az értékelési időszakok 4-8 hét között mozognak (Az értékelési időszak hossza a tantárgyi óraszámmal van összehangolva)
- Egy-egy értékelési időszak a különböző tárgyak esetében különböző maximum pontot ér, ebben nincs egységesség.
- Különböző tevékenységeket értékelünk: házi feladat, számonkérés, beadandó feladatok, órai munka, órai aktivitás.
- A különböző feladatok aránya viszont egységes: a számonkérés max. 50%, az egyéb feladatok adják másik 50%-ot.
- A diákoknak tisztában kell lenniük azzal, hogy az egyes feladatok hány pontot érnek. Ennek érdekében a szaktanároknak egyértelműen jelezniük kell a gyerekeknek, ha egy feladat, órai aktivitás stb. pontot ér.
- A diákoknak tisztában kell lenniük azzal, hogy miképp tudják és meddig tudják a feladatokat pótolni. A pótlás a gyerekek önálló feladata, mint ahogy az is, hogy a pótlás módjáról az adott szaktanároknál informálódjanak.
- A szaktanár feladata, hogy a szerzett pontokat a megfelelő digitális felületen folyamatosan rögzítse, ezzel megadva a lehetőséget arra, hogy a tanulók folyamatosan tudják követni a pontjaik alakulását.
- Az értékelési időszak végén a kisebb óraszámú tantárgyak (pl. természettudományos tárgyak) esetében duplán kerül be a szerzett jegy a KRÉTÁ-ba.
- Közvetlen osztályzatot kizárólag a szakaszvizsga teljesítményekre lehet adni, ezek a jegyek 200%-ban számítanak be a tanév végi osztályzatba.
- A szerzett pontok az értékelési időszak végén 1 db osztályzatot érnek (kivéve a kisebb óraszámú tantárgyak, lásd: fentebb)
- Az osztályzatok százalékos határa is egységes:
elégséges: 40%
közepes: 55%
jó: 70%
jeles: 85%
Mely tantárgyakat pontozzuk és melyeket nem?
- Minden közismereti tárgyat 2. osztály tavaszi félévétől.
- A digitális kultúra tárgyat alsó tagozaton nem, de felső tagozattól kezdve pontozzuk.
- A készségtárgyakat nem pontozzuk (ezekre havi jegyet szerezhetnek a gyerekek.)